ADAB KEPADA IBU BAPA

Ketahuilah wahai muslim dan muslimah bahawa Allah SWT mewajibkan kita berbuat baik kepada ibu bapa. Adab dan cara kita menghadap mereka mesti lebih istimewa daripada menghadap orang-orang lainnya.

Firman Allah:

Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya engkau jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu keduanya perkataan ‘Ah’ dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: “Wahai Tuhanku, kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka mengasuh aku sewaktu kecil.” (Al-Isra’: 23-24)

Si anak, sama ada lelaki atau wanita, wajib kepadanya bercakap secara lembut, sopan dan kasih saying kepada ibu bapanya. Si anak tidak boleh bercakap kasar dan mengatakan kata-kata yang tidak baik sekalipun ibu bapanya terkadang memulakan kata-kata kuat dan kasar.

“Di antara kewajipan seseorang mukalaf ialah berbakti kepada ibu bapanya. Ertinya berbuat baik kepada ibu bapa sekalipun mereka itu orang fasik. Bahkan ibu bapa yang bukan muslim pun masih wajib berbuat baik kepadanya. Si anak dituntut pergi menjumpai orang tuanya di gereja kalau keadaan memerlukan.

Wajib mendengar dan mentaati arahan ibu bapa selama mereka menyuruh kepada yang baik dan tidak bertentangan dengan syarak. Kalau yang mereka suruh itu dilarang oleh syarak tidak boleh dilaksanakan.

Firman Allah:

Dan kami wajibkan manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapanya. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan Aku dengan sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah engkau mengikuti keduanya. (Al-Ankabut: 8)

Emak kita dahulu tersenyum dan gembira, terkadang sambil bersiul atau menyanyi, ketika membasuh kotoran kita. Kalau ibu kita sudah tua apakah kita sanggup tersenyum sambil menyanyi membersihkan kotorannya?

Memang cinta dan kasih saying ibu bapa kita kepada kita sewaktu kecil dahulu tidak sama dengan kasih kita kepada mereka setelah mereka tua. Pepatah mengatakan: “Cinta ibu sepanjang jalan dan cinta anak sepanjang galah.”

Hadis Rasulullah SAW banyak yang menyuruh supaya berbuat baik kepada ibu bapa. Dalam hadis itu diterangkan tentang ganjaran baik yang diterima orang yang berbakti kepada ibu bapanya, sama ada ganjaran di dunia apalagi di akhirat kelak. Dan sebaliknya, dalam banyak hadis juga diterangkan dosa derhaka kepada ibu bapa. Orang yang derhaka kepada ibu bapanya selain dia mendapat dosa, banyak juga akibat buruk yang akan diterimanya semasa hidup di dunia ini.

0 Comments:

Post a Comment




 

Edited By My Beloved AzmIe_(",)
Blog Template by Adam Every. Sponsored by Business Web Hosting Reviews