Hambatan pemodenan dunia membuatkan semakin ramai masyarakat terhimpit dan tersepit dengan kos sara hidup dan kemahuan yang semakin berganda.
Bagi mereka yang berkemampuan, ia tidak menjadi persoalan. Bagaimana pula dengan mereka yang mempunyai pendapatan hanya sekadar cukup makan?
Tetapi fenomena hari ini, mereka yang berhutang BUKAN SAHAJA daripada GOLONGAN YANG TIDAK MAMPU, TETAPI juga daripada KALANGAN MEREKA YANG BERKEMAMPUAN. Contohnya, ‘gaya hidup kad kredit’ menjadi budaya masyarakat hari ini. Fenomena berhutang di kalangan masyarakat samada semakin membimbangkan sehingga ada yang telah disenarai muflis. Paling memeranjatkan ada yang sanggup dan tidak kisah disenaraikan sebagai muflis semata-mata tidak mahu membayar balik pinjaman (hutang) ataupun sudah tidak mampu lagi membayar hutang yang menimbun.
Jika hal hutang-piutang tidak di pantau, ia boleh menjadi KETAGIHAN di kalangan masyarakat. Sebenarnya fenomena yang kurang sihat ini telah bertukar menjadi amalan normal di kalangan segelintir masyarat. Akhirnya ia mendatangkan beban dan tekanan dalam hidup.
‘ll be cont’.

1 Comment:

  1. musz said...
    ngapp ngapp nyum nyum nyummm.....
    sound effect..ho3x...

Post a Comment




 

Edited By My Beloved AzmIe_(",)
Blog Template by Adam Every. Sponsored by Business Web Hosting Reviews