Sambungan.....

Arinie lilicomel nk sambung b'kenaan tajuk entry 'Jangan Biarkan Hutang Makan Diri'...Tajuk kecil pd arinie adalah 'Kawalan Kewangan'...nk tau lebih lanjut sila baca entry di bawah...terima kasih...


Kini, NPL CSB memasuki IPTA,IPTS, koperasi dll agensi yg b'minat bagi memberi pendidikan mengenai pengurusan kewangan dan kredit. Ini kerana mereka melihat ia merupakan 1 perkara penting untuk menguruskan kehidupan.
"Hutang yg tidak diuruskan dengan baik juga akan menyebabkan ancaman kepada diri sendiri dan ahli keluarga. Ia boleh membawa kepada penceraian, pergaduhan rumah tangga sehingga boleh menjejaskan kehidupan keluarga, anak2 & masyarakat sekeliling." Diriwayat dari Bukhari bahawa Rasulullah SAW berpesan, "Individu yg meminjam dan berniat ingin mengebalikannya, maka Allah akan mengembalikan pinjaman itu, tetapi individu yg meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah akan merugikannya," (Hadis Riwayat Al-Bukhari)
Kepada mereka yg mahu berhutang, perkara utama yg perlu dilakukan ialah tanya kepada diri sendiri, BAGAIMANA HENDAK MEMBAYAR SEMULA HUTANG ITU?. Mereka juga perlu tahu komitmen lain yg perlu dijelaskan seperti perbelanjaan isi rumah, perubatan dan pelbagai lagi. Sekiranya berasa yakin dan mempunyai jalan untuk melangsaikan hutang, maka bolehlah mereka mengambil komitmen itu.
Pengguna dinasihatkan agar mengambil tahu mengenai kadar faedah efektif yang dikenakan sebelum membuat mana2 pinjaman. Ramai antara peminjam yg tidak memahami mengenai perkara ini. Pendidikan kewangan dan kredit adalah penyelesaian ke atas semua masalah yg dihadapi oleh pengguna pada masa ini. Jadi NPL CSB di bawah PROGRAM PENGURUSAN KREDIT PINJAMAN (Program PKP) menjadikannya sebagai objektif Program PKP iaitu menyediakan satu kaedah yang efektif bagi MEMBANTU SERTA MEMUDAHKAN PEMINJAM MEMBAYAR HUTANG DAN MEMBINA SIMPANAN MASA DEPAN ANAK2. Ini sekaligus membolehkan mereka hidup dalam keadaan tenteram melalui cara pengurusan kredit yg wajar.

*akan bersambung pd masa akan datang..terima kasih...

0 Comments:

Post a Comment




 

Edited By My Beloved AzmIe_(",)
Blog Template by Adam Every. Sponsored by Business Web Hosting Reviews